Välivuosi ja vapaaehtoistyö

Miltä kuulostaisi vuosi palkkatöissä, vapaaehtoistyössä tai matkustellen? Vuosi ilman opiskelua ja kotitehtäviä? Välivuosi on hyvä tapa pitää taukoa opiskelusta ja ennen kaikkea tutustua omaan itseensä ja löytää oma koulutuksellinen suuntautuminen. Toiset kaipaavat maailmalle, mutta myös omassa kotimaassa on mahdollisuuksia oman itsensä kehittämiseen ja ehkäpä jopa työelämään tutustumiseen. Heti yläkoulusta 15-16-vuotiaana valmistuttua voi olla vaikea löytää työpaikkaa alaikäisyyden vuoksi. Erilaisia avustavia tehtäviä kuitenkin löytyy, jos jaksaa olla sinnikäs, käyttää verkostoja ja näyttää työnantajalle, että on uuttera työntekijä ja valmis ottamaan vastaan avoimesti erilaisia työtehtäviä. Täysi-ikäisenä työnhaku on tietenkin jo merkittävästi helpompaa.

Vapaaehtoistyötä etsivälle on taivas rajana. Jokaiselta alalta löytyy palkatonta työtä työtä pelkäämättömälle. Humanitäärisiä arvoja korostavalle erilaiset avustusjärjestöt tai työskentely vähäosaisten parissa on hyvä valinta. Esimerkiksi ruokajakelu, vertaistukipalvelu tai ystäväpalvelu ovat kotimaassa tarjolla olevia mahdollisuuksia tehdä vapaaehtoistyötä apua tarvitsevien hyväksi. Kirkot järjestävät myös paljon erilaista toimintaa, jota tarjotaan vapaaehtoisten työntekijöiden voimin.

Jos omat säästöt tai rahallinen tuki sallivat, voi lähteä vaikka ulkomaille. Helpoiten tämä onnistuu erilaisten järjestöjen kautta, ja juurikin vapaaehtoistyöhön tai kielenopiskeluun yhdistettynä. Alaikäisenä ulkomaille itsenäisesti lähteminen voi olla haastavaa, mutta järjestöt tarjoavat useimmiten valmiiksi järjestetyn majoituksen ja ruokailun, joiden ansiosta kohdemaahan asettuminen helpottuu merkittävästi. Kansainvälinen kielikurssi on hyvä tapa parantaa kielitaitoa ja tutustua eri kansallisuuksia edustaviin ikätovereihin. Oman kielitaidon parantaminen välivuoden aikana voikin osoittautua kullanarvoiseksi myöhemmin opiskelu- ja työelämässä. Kansainvälistä kokemusta, oli se sitten muodoltaan millaista tahansa, arvostavat työnantajat taatusti. Se osoittaa hyvän kielitaidon lisäksi henkilöllä olevan rohkeutta ja sopeutumiskykyä.

Omasta kulttuurisesta tai ekonomisesta taustasta poikkeava kokemus on parhaassa tapauksessa avartava, jopa inspiroiva. Välivuoden jälkeen omat mahdollisuudet ja tulevaisuudensuunnitelmat voivat näyttäytyä entistä kirkkaampina. Ehkäpä oma koulutusala löytyy ulkomailla hankitun kokemuksen tai vapaaehtoistyössä tavatun tuttavuuden inspiroimana. Välivuosi tarjoaa myös hyvin aikaa tutustua omaan itseen ja kaikkiin niihin rajattomiin mahdollisuuksiin, joita tulevaisuudella on tarjota.