Globalisaatio kouluissa ja koulutuksessa

Globalisaatio eli maapalloistuminen on edesauttanut myös koulutuksen moninaisuutta. Oppilaitokset ja opiskelu luonteeltaan on yhä enemmän monikulttuurista ja moninaista kieliltään. Minkä tahansa tasoiseen kouluun tutustuessa voi huomata, että moninaisuus on omaksuttu erottamattomaksi osaksi opetussuunnitelmaa ja koulun kulttuuria. Erilaiset kurssien sisällöt ottavat huomioon paitsi kotimaiset aiheet, myös koko maailman kattavat aiheet ja kulttuurisia taitoja kehittävät kurssit ovat jo normaali osa kurssitarjontaa. Tämä onkin hyvin tärkeää maailmassa, jossa tieto on maailmanlaajuisesti saatavilla ja ihmisten, luonnollisesti myös opiskelijoiden, liikkuminen maasta ja maanosasta toiseen on helpompaa ja nopeampaa kuin koskaan aikaisemmin.

Kansainvälinen oppilasvaihto ja lisääntyvä kansainvälisten tutkintojen tarjonta antaa helpon keinon toteuttaa kulttuurista vaihtoa eri maiden kesken. Kiitos internetin voi kiinalainen opiskelija löytää unelmiensa koulutuksen suomalaisesta koulusta, vaikka ei olisi koskaan ennen käynyt Suomessa tai omaisi henkilökohtaisia siteitä Suomeen. Ei sekään ole tavatonta, että suomalainen päätyy opiskelemaan omaa unelma-alaansa australialaiseen yliopistoon löydettyään sattumalta mainoksen kansainväliseltä verkkosivustolta.

Vaikka eri tasoisessa koulutuksessa käytetyn kirjallisuuden valinnassa voidaan ottaa huomioon mahdollisimman kattava etninen ja kulttuurinen edustus, on kirjallisuus toisaalta enemmän ja enemmän kansainvälistä jo syntyjään. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kirjan kirjoittajan omalla kulttuurilla ole niin suurta väliä, sillä kirjoittajan näkökulma on joka tapauksessa koko maailman kattava, globaali.