Koulutuksen vaiheet Suomessa: näin koulutusprosessi etenee

Koulu ja oppilaitokset ovat suuri osa jokaisen suomalaisen lapsen ja nuoren elämää. Koulu seuraa lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä aina esikouluikäisestä kidsbrandstore.fi:n vaatteita käyttävästä naperosta korkeakouluopiskelijaksi saakka, minkä jälkeen koittaakin odotettu pääsy työelämään ja antoisalle urapolulle. Miten koulutusprosessi sitten etenee? Lue tästä artikkelista kouluasteet ja koulutuksen vaiheet ja lähde mukaan matkalle halki lapsuuden ja nuoruuden tämän artikkelin parissa. Ehkäpä opit jotakin uutta kouluista ja opiskelijan elämästä.

ESIKOULU, 1 vuosi

Esikoulu valmistaa pientä koululaista tulevaan

Lapsen sosiaalistuminen alkaa usein jo päiväkoti-iästä. Kuitenkin viimeistään esikouluiässä muiden lasten joukkoon on pakko mennä. Esikoulu, eli tuttavallisemmin eskari, valmistaa pientä koululaista tulevaan koulutaipaleeseen. Täällä pieni oppilas oppii jo pieniä alkeita, joita entisestään syvennetään myöhemmin. Täällä voi sosiaalisten taitojen lisäksi harjoitella muun muassa kirjoittamista. Eskari on nimestään huolimatta enemmän päiväkotimainen laitos ja pyörii usein leikin ympärillä. Usein se sijaitseekin päiväkodin yhteydessä, jotta siirtymä päiväkodista eskariin olisi pienelle oppilaalle helppo ja kivuton.

PERUSKOULU, 9 vuotta

Peruskoulu jakautuu ala- ja yläasteeseen ja kestää yhteensä 9 vuotta

Ala-aste

Eskarin jälkeen on aika ryhtyä tositoimiin. Vaikka leikki vielä ala-asteellakin on olennainen osa oppimista, ovat asiat nyt huomattavasti vakavoituneet. Oppiminen on nyt leikkimistä suuremmassa

roolissa. Ala-asteella on oppilaita suurella ikähaarukalla, ja opintojen tasoa vaikeutetaankin asteittain sitä mukaan, kun oppilaatkin kehittyvät. Ala-aste kestää hurjat 6 vuotta, joten oppilaat

kasvavat ja kehittyvät tänä aikana pienistä 7-vuotiaista naperoista hurjiksi 12-vuotiaiksi kiukutteleviksi esiteineiksi. Nyt on aika siirtyä yläasteelle!

Yläaste

Yläaste on monelle yhtä tunteiden vuoristorataa. Pitäisi opiskella hyvin, valita jatko-opinto paikka ja miettiä ja vähän tulevaisuutta sen jälkeenkin. Tilannetta ei varmasti helpota uhkaavasti päälle hiipivä murrosikä, joka vaikeuttaa tilannetta entisestään. Hormonihuuruissa tulee yläasteella usien tehtyä paljon typeryyksiä ja unohdettua panostaa opiskeluun. Jos kuitenkin jaksaa hoitaa opinnot kunnolla, ovat mahdollisuudet tulevaisuuden suhteen rajattomat. Hyvillä numeroilla aukeaa paikka mihin tahansa oppilaitokseen jatkossa. Nyt on tehtävä tärkeitä päätöksiä: menisikö sitä ammatilliseen oppilaitokseen (amikseen) vaiko yleissivistyksen ympärillä pyörivään lukioon?

TOINEN ASTE, 3 – 4 vuotta

Toinen aste määrittää opiskelijan tulevaisuuden

Lukio

Lukio on monelle väylä yliopisto-opintoihin. Tämä yleissivistävä laitos syventää peruskoulussa opittua vakavammalla otteella ja valmistaa opiskelijaa tulevaan. Lukio kestää yleensä 3 vuotta, poikkeustapauksissa opintoja voidaan pidentää 3 ja puoleen tai 4 vuoteen. Lukio-opintojen päätteeksi ovat vuorossa ylioppilaskirjoitukset, joiden perusteella opiskelija saa ylioppilaslakin ja hakee tuleviin opintohin.

Ammatillinen oppilaitos

Ammatillinen oppilaitos sopii paremmin niille, jotka eivät ole kiinnostuneet niinkään yleissivistyksestä ja teoriasta vaan tositoimista. Ammatillisen tutkinnon päätteeksi saa käteensä ammattitutkinnon, joka oikeuttaa työn tekemiseen opiskellulla alalla. Mahdollisuutena on myös suorittaa kaksoistutkinto. Ammattikoulun jälkeen opintojaan voi syventää ammattikorkeakoulussa.

KORKEAKOULU vähintään 3 vuotta

Korkeakoulutus syventää opintoja

Lukion tai ammattikoulun jälkeen on halutessaan aika hakeutua jatko-opintoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että saa itselleen korkeakoulutuksen. Opinnot kestävät monta vuotta, mutta tämän päätteeksi saa pätevyyden työskennellä opintojensa mukaisissa tehtävissä. Monelle railakas opiskeluaika onkin mieluisaa aikaa, jota muistellaan vuosien ajan.