Lukio-opinnot käyvät kukkaron päälle: mikä niissä sitten maksaa – ja miten siinä voi säästää?

Kun ala-aste ja yläaste eli yleisnimitykseltään perusaste on saatu päätökseen, tulee jokaiselle esiteinille ensimmäistä kertaa elämässään vastaa suuri valinta: amikseen vai lukioon? Ammattikoulu on helppo väylä suoraan ammattiin ja tekemällä oppimiseen, kun taas yleissivistävä lukio tarjoaa polun jatko-opintoihin yliopistotasolle.

Aikaisemmin reippaasti yli puolet valitsi lukio-opinnot, mutta nykyisellään tilanne on kääntynyt hieman päälaelleen. Ammatillisen koulutuksen valitsee nykyään ensisijaisesti kuin 56 prosenttia hakijoista, kun taas ylioppilaskoulutukseen päätyy enää suunnilleen 44 prosenttia. Osasyy tähän on tietenkin se, että lukio vaatii töitä – ja paljon. Mutta joissakin perheissä huolenaiheena on myös raha. Lukion pelotellaan olevan kallista – eikä turhaan. Pelkästään tämän takia ei kuitenkaan kannata jättää menemättä lukioon. Tässä artikkelissa selitämme, mikä lukiossa maksaa, ja ennen kaikkea, miten siinä voi säästää.

1. Kirjat

Ihan ensimmäiseksi kun lukioon hyväksymisestä paukahtaa kirje postilaatikkoon, on liitteenä paljon pelätty paperi: kirjalista. Jos rahan kanssa tekee tiukkaa, voi pelkkä kirjalistan selailukin tehdä pahaa: kymmeniä ja kymmeniä kirjoja ja kaikkien hinnat alkavat noin 25 eurosta ylös päin! Apua! Ei hätää. Muista, että kirjat voi ostaa myös käytettynä. Tällöin hinta on huomattavasti edullisempi. Toiseksi, jos tiedät ettet tule tarvitsemaan kirjaa kauaa, tarkista kirjastosi valikoima. Kirjastosta lainattu kirja ei maksa mitään. Kolmas keino on lainata kirjaa kaverilta: saat sen usein edullisesti tai aivan ilmaiseksi. Jos käytetynkin kirjan ostaminen tekee rahallisesti tiukkaa, voit aina turvautua Freedomrahoitus.fi:n palveluihin.

2. Matkat

Jos perusasteella asuit liian kaukana oppilaitoksessa, sait käyttöösi maksuttoman matkalipun. Lukiossa tilanne muuttuu. On siis hyvä miettiä jo etukäteen, miten matkasi taitat. Jos rahassa tekee tiukkaa, käytä auton sijaan liikkumiseen julkisia liikennevälineitä, polkupyörää tai kimppakyytiä.

3. Kurssimateriaalit

Kirjojen lisäksi kurssit vaativat muutakin materiaalia. Usein kallein pakollinen hankinta on kannettava tietokone. Onneksi sellaisenkin voi ostaa käytettynä, tai käyttää jo valmiiksi omistamaansa läppäriä. Matematiikassa joudut ostamaan myös laskimen. Mieti, voitko ostaa sellaisen joltakin juuri lukiosta valmistuneelta abiturientilta. Joissakin kursseissa joudut myös maksamaan pienen kurssimaksun.

4. Opiskeluvälineet

Myös vihkoihin ja kyniin saa kulumaan yllättävän paljon rahaa kolmessa vuodessa: ota selvää, voitko ostaa sellaisia tukusta tai netistä edullisemmin.

5. Wanhojen tanssit

Wanhojen tanssit ovat usealle koko lukion kohokohta. Ne ovat kuitenkin yksi lukion suurimmista raharei’istä. Tuhlailemalla niihin voi saada uppoamaan jopa tuhat euroa. Pitäisi muistaa hiukset, meikit ja mekot ja puvut. Ehkäpä myös juhlalounaat ja jatkot. Onneksi tässäkin on säästön paikka: mekon tai puvun voi ostaa käytettynä tai vuokrata sen yhdeksi illaksi. Hiukset ja meikit voi laittaa itse tai pyytää kaveria tekemään ne. Säästät satoja euroja pelkästään yhdessä päivässä!

6. Abiristeily

Abivuonna vastaan tulee uusia rahareikiä, joita ei tule edes miettineeksi. Pelkkään abiristeilyyn uppoaa yli sata euroa – eikä tähän vielä kuulu mahdollisia juomia tai hauskanpitoa. Onneksi tämä ei ole pakollinen osa lukiota ja siihen on vuosia aikaa säästää.

7. Abihuppari

Useilla kouluilla on ostettavissa abihuppari muistoksi kouluajoilta. Abihuppari voi olla kallis vaate. Onneksi se ei ole pakollinen!

8. Ylioppilasjuhlat

Viimeinen ja Wanhojen tanssien jälkeen suurin rahasyöppö on ylioppilasjuhla, johon voi pröystäilemällä saada uppoamaan satoja euroja tai jopa yli tonnin. Muista kuitenkin, että vanhakin mekko kelpaa eikä sinun ole pakko tarjota kymmenille vieraille pöytään tarjottua lounasta!