Opiskelu vapaa-ajan harrastuksena

Ei ole enää tavatonta, että työelämässä menestynyt, pätevä työntekijä ilmoittaa harrastavansa opiskelua. Avoimen yliopiston opinnot ja erilaiset verkkokurssit mahdollistavat sen, että kuka tahansa voi opiskella silloin, kun itselle sopii, eikä kokonaista tutkintoa tarvitse välttämättä suorittaa. Kunnianhimoiselle harrastajalle tarjoantaa löytyy silti: esimerkiksi avoimet yliopistot tarjoavat kokonaisia opiskelukokonaisuuksia ja jopa perusopintoja kaikentasoisille opiskelijoille, aiemmasta koulutustasosta riippumatta. Harrastuksena opiskelu onkin erityisen antoisaa, etenkin silloin, kun omista opinnoista on vierähtänyt jo jonkin aikaa ja koulun penkkiin liittyy jo nostalgisia muistoja. Monelle opiskeluaika edustaa huoletonta aikaa elämässä ja siihen liittyy paljon mieluisia muistoja ja mielikuvia.

Opiskelu onkin varsin mielekäs harrastus varsinkin silloin, kun se tasapainottaa hektistä arjen työtä. Etenkin silloin, kun omat työtehtävät ovat käsillä tekemistä tai tietyllä tapaa toistavia, antaa opiskelu mukavaa vastapainoa. Opiskelemalla vapaa-ajalla voi päästä täysin henkisesti irtautumaan arjesta ja perehtyä aiheisiin, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä oman alan kanssa. Parturi-kampaaja voi hyvin opiskella kulttuurihistoriaa tai astronomian perusteita vapaa-ajallaan. Jos oma työ taas sisältää suunnittelua ja ajatustyötä, voi käsitöihin painottunut koulutus tai kurssi olla mielekkäämpi vaihtoehto tasapainoa kaipaavalle. Erilaisia käsityökursseja tarjoavat muun muassa kansalaisopistot, mutta etsijä löytää myös runsain mitoin muita vaihtoehtoja. Tärkeää on, että valitsee kurssin oman mielenkiinnon mukaan ja muistaa pitää rennon otteen. Työn ulkopuolella on hyvä välillä unohtaa suorittaminen ja keskittyä vain omaan itseen ja mielekkääseen tekemiseen.

Harrastuksen kuin harrastuksen on tarkoitus olla virkistävää toimintaa ja sitä opiskelu todella on. Opiskelu antaa mielekkäitä onnistumisen kokemuksia ja kokemuksen itsensä kehittämisestä. Tällaisella kokemuksella omasta kehityksestä on usein myönteisiä vaikutuksia itsetuntoon, mikä heijastuu myös takaisin työelämään. Vapaa-ajallaan kaupunkien historiaa tai perinteistä puutyötä oppinut voi löytää täysin uuden ammatti-minän ja kuka tietää, ehkä näitä uusia opittuja taitoja pääseekin vielä joskus arvaamatta hyödyntämään luokan ulkopuolella.